close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תקופת העובש - המלחמה בעובש בחדר הרחצה

זאב נחמזוןג אדר ב, תשפב06/03/2022

זה לא נעים, זה נראה רע, יש לזה ריח איום, ומעבר לכל - זה גם מסוכן. עובש הוא תופעה נפוצה, שכדאי למנוע אותה מבעוד מועד. ואם היא כבר התפרצה – עדיין ישנן דרכים לנצח אותה

תגיות:
צילום: shutterstock
מים הם הנוזל החיוני לנו ביותר (אם לא כוללים את הדם). ובישראל יש כבר מצוקה מוכרת של מחסור במי שתייה ואנו מקבלים תזכורות על כך מדי קיץ. עם זאת, המושג הצמוד למים – רטיבות, הוא עניין בעייתי ומוכר לא פחות שיכול לפגוע לנו בבריאות. רטיבות,
צילום: shutterstock
וגם לחות, במקומות רגישים בבניין ובאיזורי מחיה, מובילים להתפתחות של עובש. העובש הוא למעשה סוגים שונים של פטריות, חלקן אפילו אכילות (שמרים, מישהו?) אבל ברובן הן רעילות. התרבות של עובש יכולה להיות מהירה מאד, לגרום לריקבון של קירות, מה שעלול גם למוטט מבנים, וגם אם לא מגיעים לכזה קיצון – העובש שבקיר מפיץ ריחות מאד לא נעימים וגם חומרים רעילים ששאיפתם עשויה להוביל למחלות נשימה ואף דלקות שונות. בנוסף, ושוב מבלי להגיע לקריסת מבנה – העובש בקירות יכול לגרום נזקים מתמשכים שאם לא יטופלו בזמן ובצורה נכונה - ידרשו השקעה של הרבה יותר כסף ומשאבים בכדי להתמודד איתם. זו הסיבה שלכל דירה או מבנה שבו יש מים זורמים או מקור ללחות כדאי מאד לעשות ביטוח מבנה, שהינו רכיב בביטוח דירה אשר כולל בתוכו ביטוח זה + ביטוח תכולה. קיימים בביטוחי מבנה הרחבות שונות אשר מכסות נזקים כאלו, היכולים להיווצר עקב איטום לקוי ושלל גורמים נוספים, דבר אשר יכול להסיר מכם לפחות את הכאב הכלכלי.

אסתטיקה זה לא הכל
הסימנים הראשונים שנבחין בהם בהתהוות עובש יהיו על פי רוב כתמים שחורים קטנטנים המרוכזים בנקודות שונות על הקיר או על התקרה. בדרך כלל זה המקום שבו מצטברת הרטיבות או הלחות לפני שהיא "יוצאת החוצה". אם לצורך העניין קיימת נזילה בקיר במקום מסוים – הרטיבות מפלסת דרך, עניין שיכול לקחת שעות אבל גם שבועות, עד שהיא מגיעה לאיזור על פני השטח וממנו היא פורצת. קצב התפשטות העובש הוא אינדיקציה לגודל הסיבה שבעטיה הוא נגרם, אך לא בהכרח מעיד על המקור. הכתמים השחורים יכולים להתפשט ולגדול, וגם להתפתח באיזורים אחרים, ובמקביל יכולים גם להיווצר כתמי רטיבות גדולים בקיר או סימני קילוף של טיח, התפוררות שלו וטפטוף של חול שאמור לאטום. במקרה וקיימת נזילה בקיר, אם היא לא תטופל – בשלב זה או אחר היא תמצא את הדרך החוצה וטפטוף עדיין יכול להפוך לקילוח עז והצפה. זו הסיבה שעדיף לטפל כמה שיותר מוקדם.

מה עשינו שזה מגיע לנו
או יותר נכון, מה לעשות כדי שהעובש לא יגיע. הדבר הראשון – לנשום. גם אתם וגם חדר הרחצה. רטיבות מצטברת כשאין לה לאן להתפזר. ככל שמדובר ברטיבות ולחות שמגיעים מבחוץ – נסו להשאיר חלונות פתוחים כמה שיותר בזמן שאין שימוש בחדר הרחצה. אם בחדר הזה לא קיים חלון או פתח אוורור, התקינו בו ונטה (מפוח) קטנה באמצעות איש מקצוע, ותנו לאוויר לזרום אליו וממנו. במידה וגיליתם כתמים שחורים – אל תתעלמו מהם. גם ניסיון לנגב אותם באמצעות סמרטוט או סיוד וצביעה שלהם לא יפתור את הבעיה עצמה אלא סתם יכסה אותה באופן זמני. הדבר הראשון שיש לעשות הוא לאתר את מקור העובש. אם מדובר במקור חיצוני יש לראות כיצד למנוע אותו – ולאחר מכן לטפל בכתמים ובאיזורים הנגועים, ואם הנזילה היא פנימית, כדאי להזמין איש מקצוע שיעשה זאת. חשוב לדעת כי לא תמיד מקור הנזילה הוא בדירתכם, לעתים מדובר בדירת שכנים שנמצאת אפילו מרחק כמה קומות מכם. לעתים גם מדובר בנזילה שנגרמת כתוצאה מחדירה של מי גשם, והחורף בישראל מפתיע אותנו כל שנה מחדש. את הטיפול בנזילה עצמה השאירו למי שיודע לעשות כן, ובדרך כלל הוא גם ידאג לכם להעלמת העובש. במידה ואתם עושים זאת בעצמכם: אם העובש נותר ככתמים שחורים בלבד על פני השטח, ישנם מספר חומרי ניקוי ייעודיים לכך שניתן לרכוש ולהתיז אותם על האיזורים הנגועים. בדרך כלל מדובר בכימיקלים לא בריאים שידרשו מכם להתרחק למספר שעות משטח החדר, ולכן עקבו אחרי הוראות השימוש והקפידו עליהן. אם העובש כבר עמוק יותר ויש התקלפות והתפוררות של הקיר – יש לקלף ולשייף את האיזור הרקוב עד שכולו נקי מרטיבות, לתת לו "להתאוורר" ולראות שלא נוצרת רטיבות מחדש, ורק לאחר מכן לסייד ולצבוע את האיזור.

ושוב, במידה ואינכם בקיאים בעבודת שיפוץ כזו – באמת שאין במה להתבייש, ויש די והותר אנשי מקצוע וסתם חברים שיוכלו לעזור לכם בכך.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה